تبلیغات
دیار بالا گریوه - خرم زال تهدید یا فرصت؟

دیار بالا گریوه

سرزمین مردان وشیر زنان ازاده

 

خرم زال تهدید یا فرصت؟

 

نوشته شده توسط:سیاوش هزاردستان

سالهای سال مردم اندیمشک و  خرم اباد برای تردد بین این دو شهر با مشکلات زیادی مواجه بودند . از دهه های نه چندان دور که مردم مجبور بودند از گردنه های خطر ناکی مثل تنگ فنی (تنگ فانی) عبور کنند و با گذشتن از جاده های پر پیچ خم پلدختر خرم اباد  خود را به مقصد برسانند وجود مسیری نزدیک تر و اسان تر که همان عبور از میان کوه بود در ذهن مردم منطقه به شکل ارزویی دیرینه نهفته بود .

پس از سالها با فراهم شدن شرایط اجرای این پروژه بالاخره طرح ملی اتوبان اندیمشک خرم اباد افتتاح شد. بطور حتم هدف دولت از افتتاح این پروژه صرفا کمک به مردم لرستان و خوزستان برای تردد بین شهری نیست.  ولی ایا این طرح نمیتواند کمکی به رشد و توسعه مردم این سامان داشته باشد ؟ انگیزه ها و مقصود نهایی از این طرح ملی هر چه باشد به عقیده نویسنده میتواند موجبات توسعه اقتصادی مردم منطقه را فراهم کند.

طبیعت بکر میان کوه لرستان با این طرح تا قسمتی از بین رفت .حیات گونه های جانوری منطقه به خطر افتاده و.......

ولی ایا نمیشود با ایجاد زیر ساختهای توسعه گردشگری در این منطقه بکر از کشور  گردشگران ایرانی و خارجی را به دیدن از طبیعت کم نظیر  میان کوه ترغیب کرد. کشاورزان منطقه سالها بدلیل نبود جاده با وجود خاک حاصل خیز دشتهای جنوب لرستان از این نعمت خدادادی تنها برای کشت گندم و جو برای مصارف خانگی و احشام استفاده میکردند .این پتانسیل بالقوه میتواند نظر سرمایه گزاران بخش کشاورزی را به خود معطوف کند .

کوچ نشینان منطقه سالها برای ییلاق و قشلاق وجابجایی احشام با مشکلات زیادی روبرو بودند که با افتتاح این جاده بسیاری از مشکلات این عزیزان حل شده است . بالا گریوه لرستان که این پروژه از قلب این منطقه میگزرد دارای منابع زیر زمینی بسیاری است که عدم دسترسی به ماشین الات و تاسیسات لازم برای بهره برداری از این منابع زیرزمینی باعث بلا استفاده ماندن این منابع خدادادی است.

سخن اخر

از انجایی که افتتاح این اتوبان ملی با هر انگیزه و هدفی به گواه کارشناسان امر خطرات زیست محیطی بسیاری را برای منطقه میانکوه لرستان  دارد و همچنین حیات اقتصادی ساکنان پلدختر و تابعه را که سالها بصورت مستقیم و غیر مستقیم  از قبال جاده قدیم امرار معاش میکردند به خطر انداخته  و اگر امروز مسیر تهران اهواز سه ساعت کمتر و ایمن تر شده  ولی مشکلات یاد شده را بر دوش مردم لرستان گزارده است و اگر قرار بر این باشد که این جاده فقط از لرستان عبور کند این پروژه ملی جز ضرر برای مردم منطقه چیزی نخاهد داشت که در اینجا تلاش فعالان سیاسی و اقتصادی لرستان را میطلبد که حق مردم منطقه را از وجود همچین فرصتی در قلب لرستان از دولتمردان  گرفته تا این جاده با توجه به مشکلات ذکر شده بتواند کمکی به توسعه مردم منطقه بکند

9/12/89